יום רביעי, 5 באוקטובר 2016

"תקציבים מיוחדים לדתיים וחרדים" - האומנם?

אתמול פורסמה כתבה (קישור) שהתלבטתי רבות האם מה ואיך להתייחס אליה - יש שם נקודות רבות שראויות להתייחסות - אך לבסוף החלטתי להתייחס (לפחות בינתיים) רק לאיור.

המדובר על רשומה ארוכה המערבבת כמה נושאים - מחד, הצורה בה מנהלי בתי ספר חילוניים בוחרים ללמד את תחום היהדות בתוככי בית הספר שלהם (רמז: גם בזה הדתיים והחרדים אשמים, גם כאשר לפי הכתבה מלבד הורה אחד ממורמר, כולם מרוצים...), ומאידך הכתבה מתארת בפרוטרוט את הכספים המיוחדים שמערכות החינוך הדתיות והחרדיות מקבלות אקסטרא, ונצטט כדוגמא "לפי בדיקת TheMarker, התקציב שמופנה למטרות דת במערכת החינוך מסתכם בכ–4 מיליארד שקל בשנה. זהו תקציב שכולו נגזר ממעורבות פוליטית ודתית".

לכתבה גם מוצג האיור הבא המסכם את 4 המיליארד, בו אתרכז:
עכשיו, אפרוט את 4 מיליארד המהווים "תקציבים מיוחדים לדתיים וחרדים", כמתואר באיור:

3.35 מיליארד מהווים תיקצוב מערכות החינוך היסודי והעל יסודי של החרדים ("ישיבות", באיור, מתייחס לישיבות קטנות - נערים בגיל תיכון. מצויין בכתבה). כפי שהכתבה מציינת, תלמיד חרדי אינו לומד במערכת החינוך הממלכתית, אלא במקבילותיה החרדים. לחילונים מתוקצבים מוסדות במערכת החילונית, לחרדים במערכת החרדית. ממש כשם שאוהד ביתר ירושלים נהנה מתמיכת המדינה (באמצעות משרד הספורט) בבית"ר ירושלים, בעוד שאוהד סכנין נהנה דווקא מהתמיכה של המדינה בקבוצתו הוא. אין מדובר על "תיקצוב אקסטרא".

נותרנו עם 675 מלש"ח "תקציב מיוחד לדתיים" - רובו הגדול, כחצי מיליארד, מוגדר כ"תקצוב עודף לתלמידים דתיים". כמובן שסעיף כזה אינו בנמצא בספר התקציב. זהו סכום אליו הגיעו חכמי דה-מרקר, סכום המהוה פער תיקצוב בין דתיים לחילונים. יש להבין מעין נובע הפער הזה, על מנת להבין האם אכן מדובר על פערי "תיקצוב אקסטרא".
הפעם, הכתב ליאור דטל כתב כי מדובר על פער תקצוב שנובע מהבדלים בגודל הכיתה, שבדרך פלא כנראה קשור ל"מעורבות פוליטית ודתית". כיצד מעורבות פוליטית משפיעה על גודל כיתה בשנתון מסויים בישוב מסויים? אין הסבר.
בכתבה אחרת שלו (קישור) משנת 2014 - עוד בתקופת "ממשלת השמד" כהגדרת החרדים - הפער היה תלוי דווקא בסוגי מגמות הלימוד, הוותק של המורים, ומספר התלמידים הניגשים לבגרות.

כך או כך - אין מדובר על כספים לדתיים כדתיים, כ"אקסטרא".

נשארנו עם פירורי תקציב (יחסית לסכום ההתחלתי, 4 מיליארד) המסתכמים ב175 מלש"ח, שאכן הם די מגזריים. אבל היי - התקציב של בית"ר וסכנין אינו מגזרי?

הנה לקט קצר על תקצוב שברובו המוחלט דתיים-חרדים אינם נהנים ממנו, ולכן, פר הגדרה - הם "תקציבים מיוחדים לשאינם דתיים וחרדים", אם נזרום עם הניסוח של הכתבה:
  • מוסיקה ותזמורת 56 מלש"ח 
  • מחול 37 מלש"ח
  • אופרות 22 מלש"ח
  • תאטראות 90 מלש"ח
  • חוק הקולנוע 59 מלש"ח
וזהו לקט קצר בלבד שאספתי מפה.

אז לסיכום: מתוך 4 מיליארד שח - הרוב הינו תיקצוב רגיל של מערכת החינוך, עוד חצי מיליארד נובע כנראה (קשה לבדוק, אני נצמד לסברות השונות של הכתב) מהבדלים הנובעים מגודל הישובים/שנתונים, מוותק שונה של מורים ומגמות לימוד שונות - נתונים אובייקטיביים שאינם תלויי דת והסכמים פוליטיים, ועוד כמה פירורים במסגרת תמיכות מגזריות שהמדינה מחקלת למגזרים השונים במדינה.

ונקודה אחרונה: תגובה של מישהו? דתי? חרדי?

אם ניסית להתקשר לדתיים ולחרדים ביום פירסום הכתבה, בראש השנה - ולא הבנת למה לא ענו, כנראה שלא יזיק לך חיזוק קטן בלימודי יהדות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה